Hygiënerisico’s identificeren met de Hygienic Design Scan

Het vertrouwen van de consument in de levensmiddelenindustrie neemt af. Door te investeren in hygiëne kan het vertrouwen weer worden terug gewonnen. Maar daarvoor moet een bedrijf eerst weten wat de zwakke punten op hygiënegebied zijn. Tebodin wil bedrijven daarbij helpen door het aanbieden van de Hygienic Design Scan. De levensmiddelensector ligt onder een vergrootglas. De groeiende druk van regelgeving en een afnemend consumenten vertrouwen vragen om cruciale actie, maar veel plant operators hebben moeite om hiermee te beginnen. Want, als je hygiëne wil verbeteren, moet je weten waar je op moet focussen om verschil te kunnen maken.

Vertrouwen terugwinnen
“Hoewel perfecte hygiëne een illusie is voor de meeste voedselverwerkende bedrijven, helpt de Hygienic Design Scan in het terugwinnen van vertrouwen”, zegt Tebodin proces engineer Mrs. Margriet Bosma. “We scannen het volledige proces om vast te stellen of het voldoet aan alle basis hygiëne eisen wat betreft de design en cleaning methoden.  Als alle systemen en processen in goede staat zijn, kunnen veel potentiele hygiënerisico’s voorkomen worden en wordt de kans op afgekeurde batches of recalls een stuk kleiner.” Grip krijgen op hygiëne vereist een methodische aanpak. Bij de Hygienic Design Scan geeft de klant aan welk deel van de fabriek onder de loep moet worden genomen. “Wij kijken vervolgens naar een vast aantal punten. Zo controleren we de installaties, afsluiters, instrumentatie, het leidingwerk, de procesvoering en de reiniging, maar bijvoorbeeld ook bekabeling en automatisering. Als het mag, trekken we het liefst alles los om zo veel mogelijk te kunnen zien”, lacht Bosma. “Ook het bouwkundige aspect wordt meegenomen, zoals raamkozijnen, muren en afvoerputjes. Horizontale kabelgoten zijn een renbaan voor muizen, om maar een voorbeeld te noemen.”

Eye Openers
Fabrieks- en procesaanpassingen, verouderde installaties, nieuwe richtlijnen en regelgeving zijn allemaal risico factoren. De Hygienic Design Scan verzorgt een praktisch rapport van sterke en zwakke punten, ondersteunt met foto’s. Dat opent vele ogen. “Aan de hand van het rapport kan de klant vaststellen of er investeringen nodig zijn om de hygiëne te verbeteren. We zetten er niet in of er aanpassingen nodig zijn, maar de klant komt vaak zelf wel tot die conclusie”, meent projectmanager Robert Leemreize.

Dit is een ingekorte versie van het artikel ‘Hygiënerisico’s Identificeren’ uit de Eisma HygiëneSpecial, zomer 2014.

Bekijk al het nieuws

Onze partners

Alle partners