Column Eric Schop, sales engineer Gronfra Procestechniek B.V.
Wij zijn het beste bedrijf. Bij ons gaat eigenlijk alles goed. De concurrentie loopt natuurlijk ver achter. Wij maken nauwelijks fouten. Bij ons is de klant echt 100% koning. 0 mislukkingen. En zo is het! Toch?
Zo vaak zie ik websites, reclamefilmpjes, nieuwsbrieven, artikelen, enz. die dit suggereren: wij zijn het beste bedrijf en doen eigenlijk alles goed. Mijn probleem hiermee is: het is natuurlijk helemaal niet waar. Het doet me denken aan goedkope films die altijd goed (of slecht, afhankelijk van het genre) aflopen. Het kan best leuk zijn om naar te kijken, maar er bekruipt je al snel een gevoel van “hier klopt iets niet”.
Ik ben Sales Engineer bij Gronfa Procestechniek in Zutphen en daarmee verantwoordelijk voor het verkoopresultaat. Als verkoper wil je altijd een stap voor zijn op de rest. Gronfa Procestechniek is daarmee vanzelfsprekend het allerbeste bedrijf op het gebied van mengen en afvullen. Op gepaste afstand komt de concurrentie, die alleen opdrachten binnen kunnen slepen als onze productie vol zit. Of uit onwetendheid.
Maar zo zit de wereld niet in elkaar. De wereld is wat minder zwart-wit dan wij gemakshalve denken. Soms maak ik me wat zorgen over de wij-weten-alles-beter-houding in Nederland. Wij hebben zo snel onze mening klaar over bijvoorbeeld de machthebbers in andere landen. Over het (gebrek aan) technisch vernuft aldaar.
Het interessante is, zo denken ze in veel andere landen ook. Maar niet in alle landen. Zelf heb ik 7 jaar in Cambodja gewoond en gewerkt. Daar heeft men een collectief minderwaardigheidscomplex: wij zijn arm, wij kunnen niet veel en het gras bij de buren is altijd groener. Maar vreemd genoeg ook in Cambodja is men doorgaans ook heel zwart-wit. Opvoeden doe je zo. Vakantie vieren is zo het leukst. Buitenlanders zijn altijd rijk.
Het leuke aan Nederlanders is dat ze ergens direct iets van moeten vinden. Dat zal ons wel met de paplepel zijn gegoten (Ik heb er zelf ook wat last van). Als Nederlanders op bezoek bij ons kwamen in Cambodja, dan hadden ze gelijk een mening klaar en konden ze gelijk vertellen hoe alles in elkaar zat. Een bijzonder fenomeen…
Terug naar Nederland. Ik zou een oproep willen doen om iets minder wij-weten-alles-beter te doen en uit te stralen. Natuurlijk mogen we trots zijn dat we in veel opzichten voorlopers zijn geweest. Maar in de rest van de wereld staan ze ook niet stil. Laten we niet vergeten dat we de recessie in het Westen pas net achter de rug hebben. Misschien net iets te veel achterover geleund met elkaar? En dat kan misschien zo maar weer gebeuren? En wat in het groot geldt, geldt wat mij betreft ook in het klein. Vakmensen en specialisten kunnen soms ook behoorlijk last van een wij-weten-alles-beter-syndroom hebben. Herkenbaar?
Als relatief klein bedrijf dat klant-specifieke apparatuur maakt voor allerlei soorten bedrijven in allerlei soorten industrieën, past ons als Gronfa bescheidenheid in het aandragen van suggesties en oplossingen. Eerst maar even goed luisteren naar de ervaringen, wensen en doelstellingen van de klant. En dan een zo goed en duidelijk mogelijke offerte maken binnen de tijd en mogelijkheden die er zijn. Dan hopelijk de opdracht, dan het bouwen, dan de ingebruikname. En, mocht er toch iets misgegaan zijn in het beschreven traject: dan draait het om een goede service. Maar dat is gelukkig een andere afdeling… 😉
Bekijk al het nieuws