‘We moeten samen in de keten nadenken hoe we reststromen kunnen inzetten’

Terugblik Webinar Recycling en Circulariteit

Circulaire economie heeft inmiddels een volwaardige plek bemachtigd in de industriële keten. Circulair werken, denken en doen is de nieuwe norm, machines worden efficiënter en recycling en upcycling is meer regel dan uitzondering. Kortom: volop kansen voor de procesindustrie! Perry Verberne (voorzitter Machevo en directeur bij Van Beek), Kees Uppenkamp (commercial manager bij Smicon) en Remko Walsweer (directeur finance bij PreZero) zochten 1 juli jl. tijdens de Machevo webinar ‘Recycling en Circulariteit’ verdieping in het zeer actuele onderwerp.

Kijk hier het Webinar Recycling en Circulariteit terug

Actueler had de webinar niet kunnen zijn: 1 juli was de dag dat statiegeld op kleine plastic flesjes werd ingevoerd. Twee dagen later gevolgd door een verbod op de verkoop van bepaalde plastic wegwerpproducten, drank- en voedselverpakkingen van zogenoemd geëxpandeerd polystyreen (een soort piepschuim) en oxo-degradeerbaar plastic, aangezien dit materiaal bij afbraak in microdeeltjes uiteenvalt.

Afvalstoffen worden grondstoffen
Was duurzaamheid eerder nog een stoffige trend die vooral populair was bij ‘geitenwollen-sokken-types’, anno 2021 zijn hergebruik, slim gebruik, recycling en upcycling onderdeel geworden van de bedrijfsvoering, politieke agenda en mindset.“Wij zien het afval dat we inzamelen niet langer als afvalstoffen, maar als grondstoffen. PreZero heeft zich de afgelopen jaren ontwikkelt van een afvalverwerker naar een grondstofleverancier”, zegt Remko Walsweer.

Bronscheiding
Toch moet er volgens hem nog veel gebeuren om de vooralsnog overheersende lineaire economie succesvol te transformeren naar een circulaire economie. Zo wordt nog steeds afval verbrand dat eigenlijk hergebruikt kan worden en zou slimmer inkopen korte metten kunnen maken met het onnodig weggooien van voedsel, waarvan de houdbaarheidsdatum is verstreken. Walsweer: “Wij zijn voorstander van bronscheiding. Dat geeft een signaal af en zorgt voor bewustwording bij zowel producenten als consumenten. De overheid zou via een wetgeving recycling kunnen stimuleren en opdrachten zoveel mogelijk gunnen op basis van duurzaamheid. Veel jongeren hebben al een duurzame mindset, ons bedrijf is om die reden dan ook erg populair bij deze doelgroep.”

Marketing
Smicon, producent van machines en installaties voor recycling en verwerking van organische reststromen, is volgens Kees Uppenkamp groot geworden in afval. Om de mogelijkheden van een circulaire economie aan te tonen, heeft het bedrijf zijn eigen, niet-commercieel verhandelbaar bier ontwikkeld. “Het is een biertje om te laten zien dat er uit afval ook weer een product gemaakt kan worden. Er zitten producten in als siroop, snoep en brood en natuurlijk de producten die je nodig hebt om bier te maken. Het is gerecycled materiaal dat we verwerkt hebben in een nieuw product”, aldus Uppenkamp, die een belangrijke rol weggelegd ziet voor marketing-afdelingen om recycling en circulariteit aan de man te brengen. “We moeten goed kijken naar de waarde van plastic. Heldere, zuivere plastic kleuren haal je alleen uit origineel granulaat, maar dat is meteen ook duurder dan gerecycled plastic. Er is dus werk aan de winkel voor de marketing om gerecycled plastic aan te prijzen. We moeten samen nadenken in de keten hoe we reststromen kunnen inzetten.”

Interactief tafelgesprek
Tijdens het drukbezochte, interactieve tafelgesprek komen verschillende relevante onderwerpen aan bod. Deels aangereikt door enthousiaste deelnemers die met scherpe vragen interessante discussies weten op te wekken. Van de rol die de overheid zou moeten spelen, het verlies van kostbaar hout aan biomassacentrales tot aan het recyclen van PV-panelen en lithium batterijen toe.

Toekomstvisie
Hoe de heren de mate van ontwikkeling over recycling en circulariteit over tien jaar inschatten? “Dat is helemaal afhankelijk van waar je woont op de wereld. In West-Europa zal het optimaal georganiseerd zijn, maar in andere continenten denk ik dat er nog een wereld te winnen is”, zegt Uppenkamp. Uppenkamp is bereid tegen die tijd, eventueel samen met PreZero, de know-how te delen om ook deze landen beter op de rails te krijgen. Walsweer zoekt het wat dichter bij huis en zegt lachend: “Ik denk dat wij hier dan in een gerecycled pak zitten aan een gerecyclede tafel.”

Kijk hier het Webinar Recycling en Circulariteit terug

Fotoalbum Webinar Recycling en Circulariteit

Bekijk al het nieuws

Onze partners

Alle partners