Waar moet je op letten als je de zakelijke Belgische markt betreedt? Business genereren is investeren in de (potentiële) klant op een passende manier. Met het Machevo Business Export Event in Baarle-Hertog is op donderdag 16 juni de grens en het verschil opgezocht in het zakendoen in Nederland en België.
Door met experts de zakelijk en culturele verschillen tussen Nederland en België te bespreken wordt de weg naar de Belgische markt vergemakkelijkt. Zakenvoerder bij de Belgische onderneming Optyl, Yves Willems en Dennis Steegman, commercieel directeur bij Nestinox, delen als panelleden op een interactieve manier hun ervaringen en tips met de aanwezige Machevo-leden.
Bescheidenheid siert
Al spreken we vrijwel dezelfde taal, volgens Willems zijn er toch verschillen in de sociale gevoeligheden. “Nederlanders zijn vrij direct. Om meer resultaat te boeken is een meer ingetogen en terughoudende houding en taalgebruik wenselijk. Leg de focus niet enkel op gesprekken met directie en management, maar ga eerst in gesprek met bijvoorbeeld de technische werkvoorbereiders zodat zij zich erkent voelen. Begin bij de basis om meer naar boven te halen. Bovendien houden Belgen van vertier met veel eten en drinken.”
Praktische voorbeelden
De cultuurverschillen met betrekking tot de persoonlijke toenadering zijn voor Harold van der Veen, salesmanager bij FIB Industries B.V., een belangrijk onderwerp om meer business in België te genereren. “De panelleden weten de verschillen met praktische voorbeelden op een leuke en interactief manier te brengen”, zegt Van der Veen. “Een prettige en interessante wisselwerking waarbij de locatie, de bierbrouwerij goed aansluit. De organisatie was goed en doordat de bierproeverij het ijs wat brak, zijn er ook andere inzichten opgedaan.”
Gedrag aanpassen
Joost Keijzer loopt als Key Accountmanager/Business Development bij Muller Beltex B.V. geregeld tegen dingen aan tijdens het zakendoen in België. “Ik merk dat Belgen soms wat afhoudend zijn. Ze nemen niet zomaar blind aan wie we zijn en wat we doen, maar zoeken wat onderbouwing’, weet Keijzer. “Als flamboyante snelle Nederlander kun je dan al snel schade oplopen in een relatie. Ik heb geleerd mijn gedrag aan te passen en mij meer ingetogen op te stellen.” Keijzer heeft de kennissessie als zeer zinvol ervaren, met een goede sfeer en interessante praktijkverhalen van Nederlanders die bijvoorbeeld een bedrijf in België hebben opgezet.
Bourgondisch zakendoen
Panellid Dennis Steegman woont als ondernemer al dertig jaar in België en weet; zelfs als Brabander red je het niet zonder je aan te passen. “Het meest verstandige is eigenlijk om een native Belg de markt te laten betreden en daarvan te leren. We kunnen namelijk wel dezelfde taal spreken, maar onze culturen zijn heel verschillend. Ga niet betweterig doen maar neem vooral de tijd voor een uitgebreide lunch. Dat breekt het ijs. Het bourgondische, minder zakelijke, gedeelte is eigenlijk het belangrijkste onderdeel van goed zakendoen. Een ander aspect is het betalingsgedrag. Belgen nemen wat ruimer de tijd met betalingen; dat zal je moeten respecteren en accepteren.” Tot slot merkt Steegman op dat de bierproeverij op deze warme dag zeker geen straf was en zeker onderdeel is van een stukje cultuur snuiven, of eigenlijk proeven.
Fotoalbum Machevo Business Export Event
Bekijk al het nieuws