Column Frank Meijer, general manager Aviteq Triltechniek B.V.
Zo groen als gras werd ik 30 jaar geleden aangenomen als Technisch Verkoper en werd ik de straat opgestuurd met auto en mobiele telefoon (ja het bedrijf was al zeer vooruitstrevend en vond dat de verkopers bereikbaar moesten zijn, ook onderweg). Ik werkte wekelijks een dag thuis om bedrijven af te bellen met de vraag of ze misschien op onze producten zaten te wachten. Je had mazzel als je bij 1 op de 10 inderdaad een afspraak kon maken en daar kon je dan de rest van de week mee vullen. Die koude acquisitie was niet mijn grootste hobby, maar ja, het was onderdeel van je vak. Die telefoon was trouwens ook best handig om snel een order door te geven aan de Binnendienst of even iets te vragen.
Nu, 30 jaar later is er toch heel wat veranderd… die telefoon is gebleven, net als het werken vanuit huis; het te verkopen product is veranderd en de koude acquisitie is verdwenen. Geen geblader meer in de “ABC voor de handel” op zoek naar geschikte bedrijven, geen rondjes meer rijden op industrieterreinen op zoek naar potentiële slachtoffers. Tegenwoordig fungeert een goede en goed vindbare website als lokmiddel voor klanten op zoek naar oplossingen binnen hun organisatie. Ooit begonnen als eigen gefreubel, inmiddels professioneel opgezet is onze website vandaag de dag van groot belang bij het verkrijgen van orders. Vindbaarheid op internet is voor elk bedrijf van groot belang. Niet vindbaar betekent geen orders. Niet zelf meer op zoek naar klanten, maar klanten vinden jou. Klanten stellen goede, eerlijke informatie op prijs in hun zoektocht naar de beste oplossing en bij een goede indruk van de producten op de site nemen zij contact op. Geen goede website betekent omzetverlies. Natuurlijk rijd ik nog veel kilometers, maar nu gericht naar klanten, geen rondjes meer op duistere industrieterreinen, geen stands meer op beurzen, waar het klanten trekken ook een vak apart is (zeker als je je in zo’n nichemarkt bevindt als wij).
Het frappante is, dat het product dat ik tegenwoordig verkoop in bijna 80 jaar niet veranderd is. Aviteq Triltechniek verkoopt trilgoten, trilzeven en trilmagneten, waarvan de basistechnieken in de jaren 30 van de vorige eeuw zijn bedacht en nog steeds worden toegepast. Hierin dus niet zo veel verandering als in de wereld om ons heen. Wel verkopen we sinds dit jaar ook trilbodems onder silo’s van Iserco. Een goede aanvulling op ons pakket.
Nee, minder hard werken is het zeker niet, maar wel anders dan toen ik zoveel jaar geleden begon en zeker ook niet minder leuk. Op naar de volgende 30 jaar. Benieuwd wat er dan weer veranderd is.
Bekijk al het nieuws