Column Astrid van Ballegoy, Marketing & communicatiemanager HITMA Groep B.V.
Ik hou niet van vergaderen. Tenminste niet van vergaderen om het vergaderen. Korte overlegsessies of besprekingen met een duidelijk doel en een actielijst zijn natuurlijk prima, maar verder probeer ik er zoveel mogelijk onderuit te komen. Waarom bezocht ik op 21 november jongstleden dan toch de ledenvergadering van branchevereniging Machevo? Dat was de schuld van Edwin Vlems.
Machevo Connect 2016
Edwin stuurde me een mail: “Ik houd tijdens Machevo Connect 2016 mijn presentatie over inbound marketing en behandel ook de marketingaanpak van Hitma. Ben jij erbij?” Dat streelde natuurlijk mijn ego. Toen ook nog bleek dat er tijdens Machevo Connect interessante onderwerpen werden behandeld én Art Rooijakkers de dagvoorzitter was, klikte ik direct op de link om me aan te melden.
Ledenvergadering en netwerkevent
Maar wat schetste mijn verbazing? In de bevestiging die ik na mijn aanmelding ontving, stond: “Hartelijk dank voor uw aanmelding voor de Algemene Ledenvergadering 2016”. Oké er stond ook “en Machevo Connect” bij, maar daar las ik in mijn verwarring overheen. Wel een slimme zet van Machevo om de ledenvergadering te combineren met een inspiratie- / netwerkevent. Zo maak je een jaarvergadering voor vergaderinghaters zoals ik toch aantrekkelijk.
BuzzMaster
Ik ben blij dat ik de ledenbijeenkomst van de Machevo heb bezocht. Door het gebruik van BuzzMaster en de aanwezigheid van Art Rooijakkers was er een goede interactie tussen de sprekers en de zaal. Via onze smartphone konden we vragen stellen aan de sprekers, onze mening geven, polls invullen en nog veel meer.
Duurzame kaasmakerij
Het programma bevatte drie lezingen. Zo vertelde Peter Schurink, directeur productie bij CONO Kaasmakers, over de bouw van hun nieuwe kaasfabriek, oh sorry ik moet kaasmakerij zeggen. Zij zijn gevestigd in de Beemster en hadden bij de bouw niet alleen te maken met hun eigen wensen en eisen m.b.t. duurzaamheid en coöperatief bouwen, maar ook met het feit dat de Beemster op de UNESCO-Werelderfgoedlijst staat.
Online kennis als magneet voor klanten
Tussen de gastsprekers door werden de punten van de ledenvergadering afgetikt. Gelukkig wist Art Rooijakkers de vaart erin te houden en konden we snel verder met de presentatie van Edwin Vlems over Inbound Marketing.
Hoe kom je in deze tijd, nu mensen zich steeds meer afsluiten voor marketing- en verkoopacties, nog in contact met nieuwe klanten? Volgens Edwin door kennis online te delen. Dat ben ik zeker met hem eens, want aankoopprocessen in de B2B-markt beginnen vaak bij Google. Edwin besprak de kansen die ontstaan door transparantie. Natuurlijk zat ik te glimmen van trots toen mijn collega’s Dick Verhoef (alias ‘de Breekplatenspecialist’) en HVAC-instrumentatie specialist Teun Mulder in zijn presentatie voorbij kwamen.
Trendwatcher
Voordat we aan de borrel gingen, kwam “Trendwatcher des Vaderlands” Adjiedj Bakas aan het woord. Hij vertelde hoe onze samenleving, de economie en het dagelijks leven gaan veranderen op basis van de trends die hij signaleert. Willen we van de 21e eeuw een gouden eeuw voor de hele mensheid maken, dan moeten we volgens Bakas de beschikbaarheid van water, energie en grondstoffen goed geregeld hebben. “Hoewel er op deze terreinen veel pessimisme heerst, is daar geen enkele reden toe”, vertelde hij in rap tempo. Er komt onder meer een biobased economy waarbij planten grondstoffen produceren voor de chemie en andere branches en er breekt volgens hem een periode van overvloed aan voor de mensheid.
Hoopvolle woorden om een inspirerende netwerkmiddag (en ledenvergadering) mee af te sluiten. En het bleef na afloop nog lang gezellig aan de bar.
De column van Astrid van Ballegoy is tevens gepubliceerd op processingprofs.nl.
Bekijk al het nieuws