Met dagvoorzitter Humberto Tan was er 5 november weer een geslaagde algemene ledenvergadering en borrel. Waar in het Evoluon in Eindhoven het contact met bekenden is aangehaald en met onbekenden is gelegd. Met sprekers Dirk Scheringa en afgevaardigden van Refresco en Stegeman die hun verschillende visies deelden op het varen van een nieuwe koers. Volgens de een is dat altijd passie, en volgens de ander vindt u dat door “dichtbij de bedrijfsidentiteit te blijven.” Een terugblik op Machevo Connect 2019, een informatief en inspirerend en netwerkevenement.
Gabriele Luna van Refresco betrad als eerste spreker het podium van de jaarlijkse ALV. De Group Procurement Manager van Europa’s grootste producent in de drankenindustrie heeft mooie doelen. Een daarvan is om in 2025 de grootste leverancier te zijn. Hoe ze dat willen bereiken? “Samenwerken is de boodschap. Daar staan wij dan ook open voor”, sluit hij zijn lezing af, doelend op het in contact komen met de Machevo-leden.
Dirk Scheringa
Anekdotes over de teloorgang en het terugwinnen van DSB Bank, Louis van Gaal en zijn liefde voor schaatsen volgen elkaar aan de lopende band op. Maar wat houdt Dirk Scheringa na donkere tijden, waar hij zelfs geen bankrekening mocht openen, nog op de been? “Passie. Daar begint ondernemen ook mee. En blijf optimistisch. Dat brengt u verder in het leven.”
Bestuurswisseling voor Machevo
Scheringa’s zijn laatste boodschap was: “Houd het bedrijf jong. Trek de nieuwe generatie naar u toe en profiteer van nieuwe inzichten die de organisatie verder helpen.” Dat hangt nauw samen met de jongere Andrea van Loon van EuroMachetten die het stokje van Frans Bakker overneemt. Van Loon gaat de focus van haar bestuurstaken leggen op de ledenwerving en het aantrekken van een jongere generatie. Ook staat ze voor betere kennisoverdracht, nieuwe manieren om te netwerken en deelnemen aan beurzen. Oud-vice voorzitter Bakker, Commercieel Technisch Directeur van Dinnissen Solutions B.V., zette zich al sinds 2002 als bestuurslid van Machevo in, waarvoor de vereniging hem hartelijk bedankt.
De nieuwe koers van Stegeman
De wereld verandert en de procesindustrie beweegt langzaam mee. Maar waar moet u beginnen als het gaat om duurzaamheid, minder verspilling en het toenemend aantal vegetariërs? “Dat begint bij de dna van het bedrijf, niet bij het uitgangspunt dat jullie duurzaam moeten worden”, legt spreker Remco Kok, CEO van Stegeman uit. “Bedenk waar jullie voor staan en hoe dat in de tijdsgeest van nu past.” Met die blik vaart Stegeman nu een nieuwe koers: 0% verspilling, 50% vlees en 100% transparantie. Hoe die nieuwe koers smaakt – worsten met groente die bijna niet van vlees te onderscheiden zijn – mogen de leden van Machevo op uitnodiging van Remco binnenkort in de Stegemans keuken proeven.
Interactieve ALV
Niet alleen Machevo-leden ontmoetten elkaar dit jaar weer in het Evoluon. Ook Michel J Loeve, de terugkerende BuzzMaster, hield het publiek voor een vierde keer scherp als interactie-expert. Via de smartphone stelde het publiek prangende vragen aan de sprekers waarna de vragen stuk voor stuk op het grote scherme prijkte. Maar wat volgens Loeve het Machevo Connect succesvol maakt, is het jasje waarin de ALV gestoken wordt. “Dagvoorzitters als Humberto Tan en interessante sprekers bieden echt meerwaarde aan een ALV. Dat maakt van Machevo Connect echt een beleving.”
Humberto Tan
Met de grootse jubileum-editie van vorig jaar nog vers in het geheugen, hoopte voorzitter Perry Verberne dat de aanwezigen weer geïnspireerd te deur uit zijn gewandeld. Volgens Humberto Tan kan dat zeker gelukt zijn. “Het inspirerend om te zien waar de groeipotentie van bedrijven als Refresco en Stegeman liggen, net als de passie en het optimisme van Scheringa.” Vooral het verhaal van Stegeman maakte indruk bij Humberto. “Het doel van Stegeman om van 20% naar 0% verspilling te gaan, daar speelt de hele zaal een rol in. Zijn verhaal en boodschap was dan ook erg toepasselijk voor het publiek.”
Bekijk hier alle foto’s van Machevo Connect.
Bekijk al het nieuws