De Machevo & Bulk Vereniging kan terugkijken op een zeer geslaagde Algemene Ledenvergadering met hoge opkomst (80! deelnemers). Deze bijeenkomst van alle leden, aspirant leden en relaties van de vereniging vond plaats op 24 november 2011 op locatie en in samenwerking met TNO Eindhoven.
Het vakblad Bulk schrijft hierover ‘De Machevo & Bulk Vereniging is er opnieuw in geslaagd tijdens haar Algemene Ledenvergadering een interessant en inspirerend programma neer te zetten. De brede belangstelling van zowel leden als niet-leden, de leerzame presentaties en de rondleidingen bij gastheer TNO Eindhoven verleenden het evenement een toegevoegde waarde’. Klik hier voor het compleet artikel ‘ALV Machevo & Bulk met toegevoegde waarde’.
Lezing en rondleidingen door TNO Eindhoven
De heer Dr. Ronald Visschers, Business Line Manager bij TNO, verzorgde enthousiast een lezing over zijn propositie “Innovatieve voedingsconcepten”. Daarin vertelde hij dat vraagstukken over duurzaamheid, kritische consumenten en dynamische markten roepen om innovaties in de voedingsmiddelenindustrie. TNO hanteert een totaalaanpak waarmee fabrikanten sneller en efficiënter nieuwe en verbeterde producten op de markt kunnen brengen die voldoen aan de eisen van deze tijd. Klik hier voor de sheets van de lezing ‘Innovatieve voedingsconcepten’.
Tijdens de pauze verzorgde TNO twee rondleidingen die alle deelnemers bij toerbeurt konden volgen, te weten een rondleiding ‘Provide’ en een rondleiding door het Foodlab. In “Provide!”, Process Intensification Development Centre, werken TNO en partners uit de chemische en equipment industrie samen aan de ontwikkeling van de continue multi-inzetbare chemische fabriek van de toekomst. Chemische bedrijven brengen hun process cases in en equipment bedrijven hun apparatuur (reactoren, scheidingstechnologie, analysetechnologie, randapparatuur). Deze worden gematcht en vervolgens doorontwikkeld om uiteindelijk geïmplementeerd te worden in de praktijk. De R&D wordt rechtstreeks gekoppeld aan bestaande processen en technologieën, die vervolgens worden doorontwikkeld. Zo levert “Provide!” zowel voor de korte als voor de lange termijn kansen voor de partners om hun marktpositie te verbeteren.
In het Foodlab was innovatieve equipment te bewonderen waarmee fabrikanten productieprocessen nauwkeuriger kunnen sturen. TNO heeft veel ervaring met het gebruik van inkjetkoppen voor het verprinten van allerlei materialen, zoals monomeren of metalen. Als een van de eerste in de voedingsmiddelenwereld past TNO inkjettechnologie toe als alternatief voor conventioneel sproeidrogen en voor encapsulatie van smaak- en voedingsstoffen. Twee technieken waar TNO aan werkt, zijn printen-drogen en de productie van microcapsules op basis van printtechnologie. Met deze technieken hebben de fabrikanten de mogelijkheid hun energieverbruik van processen te reduceren en ze geschikt te maken voor een optimalere verwerking van gevoelige ingrediënten.
Lezing over Social Media campagne Hertog Jan Brouwerij
De heer Sytse Kooistra, Social Media Strateeg bij Pickle Factory en verantwoordelijk voor de social media campagne van de Hertog Jan Brouwerij, liet zien en horen hoe een authentiek biermerk zeer succesvol via social media in contact is gekomen met haar fans. Tijdens ‘De Proeverij campagne’ bepaalde heel Nederland of ‘Hertog Jan X’ of ‘Hertog Jan Y’ het nieuwe bier van Hertog Jan zou worden. In oktober lag het gekozen bier X in de winkel met een naam die voorvloeide uit de duizenden verzamelde proefnotities namelijk ‘Oerblond’. Social media, en met name de Facebook community, speelde een belangrijke rol in het succes van deze campagne. De sheets van deze presentatie worden op aanvraag beschikbaar gesteld door Sytse Kooistra, u kunt uw verzoek sturen naar Sytse@picklefactory.nl.
Presentatie Industrial Processing 2012
Lex Wolters, Sales & Account Manager Industrial Processing 2012 bij VNU Exhibitions BV, gaf allereerst een korte update van de beurs. VNU Exhibtions loopt voor op schema. Zij hebben meer dan 1100 meter voorsprong ten opzichte van de voorgaande editie op hetzelfde moment en willen 10% groeien van 5400 naar 6000. Zodoende hebben zij er vertrouwen in een succesvolle beurs neer te zetten met een behoorlijke groei.
Daarnaast hebben zij het Machevo paviljoen behoorlijk verbeterd ten opzichte van de voorgaande editie toen het paviljoen haar primeur beleefde. De stands op het paviljoen zijn van 6 naar 10 stuks gegaan en de eerste drie zijn reeds verkocht. De uitstraling, locatie aan het middengangpad en samenhang onder de Machevo paraplu zijn meegenomen in plaatsbepaling en standbouw.
Daarnaast zijn er scherpe prijzen bedongen onder inkoopvoordeel en in overleg met Machevo. Daar waar Machevo leden normaal rond de 5% korting krijgen, lopen de kortingen in het Machevo paviljoen op tot wel 20%. Het paviljoen wordt extra onder de loep genomen in de communicatie naar de bezoekers toe om succes voor individuele deelname te vergroten, alsook om de Machevo & Bulk Vereniging te promoten onder de bezoekers. Klik hier voor de sheets van de presentatie Industrial Processing 2012.
Tot besluit
Uiteraard is er ook vergaderd over zaken die de vereniging en de branche aangaan. Klik hier voor de notulen van de Algemene Ledenvergadering 2011. Na afloop van de Algemene Ledenvergadering was er een netwerkborrel en konden de deelnemers tevens met verschillende TNO-specialisten van gedachten wisselen. Namens TNO waren aanwezig:
– Dr. Maurits Burgering; business development manager Food
– Ir. Martijn de Graaff, business development manager Chemie
– Ir. Ronald Korstanje, business development manager Biobased Economy
– Ir. Peter Wolfs, markt manager Chemie
– Ir. Bert Tuinzaad, senior adviseur Productie Innovatie
Bij vertrek stond er voor iedere deelnemer een goodie bag klaar met daarin informatie en relatiegeschenken van onze nieuwe leden uit 2010 en 2011. Met een goed gevulde tas in de hand, nieuwe kennis en inspiratie in het hoofd en weer helemaal bijgepraat over de ontwikkelingen in onze branche verlieten de deelnemers het moderne TNO gebouw.
Klik hier voor: Alle foto’s van de Algemene Ledenvergadering 2011 gemaakt door Jolande van Straaten en Remco Janssen van Zinzo.
Bekijk al het nieuws