Biertje?

Column Remco Harmse, Alfa Laval Benelux B.V.

Midden jaren negentig studeerde ik in Delft. Memorabele avonden ontstonden als de studiefinanciering was gestort en we besloten de avond door te brengen in een café dat gespecialiseerd was in Belgische bieren. Uiteraard gingen we dan voor het zogenaamde verrassingsmenu. De barman bepaalde de volgorde en keuze van de biertjes. En met het stijgen van het alcoholpercentage, stegen ook de sfeer en goede grappen.

Inmiddels liggen de jaren negentig ver achter ons. Met de introductie van mix- en energiedrankjes daalde de consumptie van bier en pils. De laatste jaren is bier echter weer in opmars. Het zijn dan vooral de speciaalbieren die aan populariteit winnen. Zo waarderen steeds meer vrouwen een biertje op zijn tijd. En de tijd dat je in een restaurant enkel wijn dronk is ook voorbij. Zelfs een bekend sterrenrestaurant als de Librije biedt een bierkaart bij het menu.

Waar komt het succes van de speciaalbieren vandaan? Natuurlijk speelt het  gevarieerde aanbod een belangrijke rol. Zoet, pittig, licht, zwaar, met fruitsmaak. Er is voor ieder wat wils. En dan is daar de bierdrinker zelf. Voorheen een 50plusser, die zichzelf in het weekend weleens op een speciaal biertje trakteerde. De (speciaal)bierdrinker anno nu is een jonge(re), zelfbewust persoon, kritisch op wat hij eet en drinkt. Daarbij hecht hij veel waarde aan kwaliteit, duurzaamheid en herkomst van het product.

De speciaalbieren uit België en Nederland staan wereldwijd bekend om hun hoge, constante kwaliteit. Het ambachtelijke proces spreekt nationaal als internationaal tot de verbeelding. Dicht bij huis heeft dit geresulteerd in een explosieve stijging van het aantal kleine, lokale brouwerijen. Daarnaast wordt ook de export steeds belangrijker.

De bierwereld is daarmee volop in beweging. Dat biedt kansen. Ook voor ons, leden van Machevo. Onze toegevoegde waarde ligt naar mijn mening vooral in het meedenken over nieuwe toepassingen en mogelijkheden. Wat kunnen wij bijvoorbeeld doen om ervoor te zorgen dat er zo min mogelijk zuurstof bij het bier komt zodat de smaak constant blijft? Innovatief en vernieuwend vormen hierbij de sleutelwoorden. Als wij erin slagen om voorop te blijven lopen in de ontwikkelingen en onze kennis en producten bijdragen in het behouden van de hoge kwaliteit van het eindproduct van onze klanten en meedenken in een efficiënt productieproces, zijn en blijven wij een belangrijke partner voor onze klanten. Al onze klanten.

Proost!

Remco Harmse

Bekijk al het nieuws

Onze partners

Alle partners