Engisol
,Het jaar 2020 zal ongetwijfeld de geschiedenisboeken ingaan als het jaar van corona. Dat er een crisis zat aan te komen, was te verwachten. De bankencrisis was immers al meer dan tien jaar achter de rug, dus statistisch gezien was dit geen verrassing. De aard van de crisis en de impact zijn natuurlijk ongezien.
Aangezien we er nog niet onmiddellijk vanaf zijn en het nog steeds zeer onnatuurlijk voelt om bijvoorbeeld geen handen meer te mogen geven, zullen we er best toch maar aan moeten wennen dat we in het post-coronatijdperk anders met elkaar zullen omgaan en op een andere manier zullen samenwerken.
Neem nu de digitalisering. Dat was voor corona al een feit maar dit zal vanaf nu nog exponentieel toenemen. In enkele weken tijd heeft iedereen willens nillens een enorme digitale sprong gemaakt. Online meetings worden deel van het nieuwe normaal. We gaan de komende jaren minder snel het vliegtuig nemen; velen hebben de fiets (her)ontdekt, wat ook zijn positieve impact zal hebben op het milieu. Ook in het onderwijs – zeker voor hoger en internationaal onderwijs – wordt online eerder regel dan uitzondering. Ook de digitale communicatie met familie en vrienden via allerhande apps zal blijven toenemen. Wel moeten we erover waken dat we hier de juiste balans in blijven vinden, want een warme menselijke reactie, ook in professionele relaties, blijft voor mij nog steeds heel belangrijk.
In het post-coronatijdperk zal de nood aan een hoge hygiëne wellicht blijven en de hunker naar bescherming zal beslist groter worden. We zullen voorwerpen en oppervlakken die door veel mensen aangeraakt worden, blijven desinfecteren en een handgel zal een even belangrijk item zijn als een zakdoek. Bedrijven die aan deze sector leveren of op deze kar gesprongen zijn, zullen hier zeker voordeel uithalen. Wel hoop ik dat we op een bepaald moment de mondkapjes kunnen weglaten, want hoe modieus en trendy sommige ook zijn, het blijft toch altijd een heel gedoe…
De economische impact van deze wereldwijde crisis is nog niet te overzien. Sommige sectoren, zoals de luchtvaart-, retail- en de beurssector – een sector die mij nauw aan het hart ligt – worden heel zwaar getroffen. Er zullen de komende jaren ongetwijfeld nog heel wat bedrijven over de kop gaan. Toch moeten we ook het positieve durven en blijven zien. Creatief zijn en innovatief zijn is altijd de boodschap, zowel voor grote als voor kleine bedrijven maar in crisistijd is dit nog belangrijker. We zien dat heel veel bedrijven weerbaar en wendbaar zijn en zich vlot aanpassen aan het nieuwe normaal. Er zullen ook heel wat nieuwe – ook hoogopgeleide – arbeidskrachten terug op de markt beschikbaar komen en ook daar zullen sommigen van profiteren.
Als kleine ondernemer heb ik de afgelopen maanden ervaren hoe belangrijk het is om te kunnen terugvallen op een netwerk. Tot slot was corona voor mij een bevestiging dat we met Engisol de juiste weg zijn ingeslagen als het bijvoorbeeld gaat om automatiseringsoplossingen voor de stortgoedindustrie. We zijn in deze periode ook een samenwerking aangegaan met een nieuwe leverancier in deze branche. Ik ben ervan overtuigd dat deze keuze ons geen windeieren zal leggen.
Bekijk al het nieuws