Pak die aandacht!

Cynthia Meijer , Machevo & Bulk Vereniging

Op positieve en authentieke wijze je bedrijf presenteren binnen de branche. Dat wil iedereen, toch? Commerciële aandacht krijg je alleen zelden cadeau, daar hangt vaak een prijskaartje aan. Waarom dan zelf niet in de pen klimmen om een column voor Machevo te schrijven? ‘Free publicity, geweldig!’, hoor ik u denken. Maar waar begin je?

Een eigen column in Machevo biedt een uitstekende kans om gratis en op geheel eigenwijze uw gedachtegoed te ventileren bij vakgenoten in de procesindustrie. Bovendien wordt uw column niet alleen door Machevo gepubliceerd. Ook onze partners BULK en ProcessControl zorgen met hun distributiekanalen voor een zo breed mogelijke verspreiding van uw boodschap.

Visuele content
Afbeeldingen trekken vaak als eerste de aandacht van de lezer, veel mensen zijn namelijk visueel ingesteld. Vooral foto’s van personen doen het erg goed, helemaal als de foto van de auteur bovenaan de column prijkt. Hoppa! Die eerste aandachttrekker voor je column heb je dan ook snel en makkelijk verdiend. Zorg er wel voor, dat je een portretfoto met professionele uitstraling gebruikt. Op internet vind je veel tips en voorwaarden voor het laten maken van zo’n foto. Met de nadruk op ‘laten maken’, want een selfie met een grote neus kan echt niet.

Schrijf in actieve vorm
Voor de beleving van de lezer maakt het veel verschil of je passief of actief schrijft. Het belangrijkste schrijfadvies dat ik u dan ook wil meegeven: schrijf actief! Ervaart u het zelf maar eens, welke zin raakt u het meest?: ‘Over twee weken wordt Mixer type 1000 door ons bedrijf gelanceerd’ of ‘Over twee weken lanceert ons bedrijf Mixer type 1000’. De kans is groot dat u voor de tweede zin kiest, toch?

Hoe schrijf je actief?
De truc is om zo min mogelijk in de lijdende vorm te schrijven. Dat doe je heel eenvoudig door de werkwoorden ‘zijn’ en ‘worden’ te vermijden. Passieve zinnen kunnen je tekst namelijk saai maken en ervoor zorgen dat de lezer afhaakt. Maar laat u zich hierdoor vooral niet beperken. Schrijf gewoon eerst lekker uw verhaal en ga daarna pas kijken waar u deze werkwoorden in de tekst kunt aanpassen.

Gemiste kans
Op het werk is het hectisch en thuis krijgt u ook niet echt de kans om er even rustig voor te gaan zitten. Als de column dan eindelijk af is, leest u hem nog eens door en schaaft, schrapt en herschrijft. Schrijvers noemen dat ook wel het ‘kill your darlings-proces’. Uit onzekerheid laat u de tekst nog eens nalezen door uw partner of collega om de column vervolgens een dagje opzij te leggen, hopende op een nieuwe, frisse kijk. Wanneer de deadline nadert, is het verleidelijk andere zaken prioriteit te geven en blijft de column voor wat het is: Een verkeken kans op free publicity.

Ghostwriter
Heeft u te maken met obstakels als tijdnood, geen zin, gebrek aan inspiratie, onzekerheid of dyslexie, dan kan een ghostwriter uitkomst bieden. Deze persoon schrijft met uw toestemming uit uw naam een tekst. Daar hoeft u zich niet voor te schamen. Het staat misschien zelfs wel chique! Veel bedrijven en half bekend Nederland maken gebruik van het talent van ghostwriters of professionele contentschrijvers.

Bikkels
Van bikkels die een tandje bijzetten en toch een tekst aanleveren, worden wij op de redactie erg enthousiast. We zijn dan ook naarstig op zoek naar nog meer bikkels onder onze leden. Het onderwerp van uw column laten we geheel aan u over. Wel kijken wij alle columns altijd nog even na op eventuele taal- en spelfouten. U kunt de tekst met een portretfoto in hoge resolutie mailen naar secretariaat@machevo.nl. Dus pak die kans! We kijken ernaar uit om uw column te ontvangen én te publiceren.

Bekijk al het nieuws

Onze partners

Alle partners