directeur Nestinox B.V.
,Op het terrein van de Jaarbeurs is een prachtige megabioscoop verrezen. Het overschot aan terrein – grote beurzen zijn immers verleden tijd – wordt door de Koninklijke Jaarbeurs op creatieve wijze ingevuld. Zo verrees ook al een casino op het terrein aan de overkant van het kanaal, werd de hal op de eerste verdieping omgetoverd in Supernova en het congrescentrum in een musicaltheater. Ook intern veranderde overigens het een en ander, zie de terugtrekkende beweging die gemaakt is wat betreft het zelf organiseren van vakbeurzen. Geen vreemde ontwikkeling overigens, hoe vaak hoor je immers niet zeggen dat vakbeurzen een verschijnsel uit het verleden zijn.
Hetzelfde werd weleens gezegd van een bioscoop en het daar bekijken van een speelfilm. Films kunnen we tegenwoordig immers huren, downloaden en bekijken via Netflix en YouTube. Daarvoor waren ze te koop en te huur bij een videotheek. Meerdere malen is het einde van de bioscoop aangekondigd, maar wat zien we: het aantal bioscoopstoelen groeit, evenals het bioscoopbezoek. Kennelijk hebben ze daar iets bedacht wat het doemscenario heeft omgedraaid in het tegenovergestelde.
Als verklaring geeft de bioscoopbranche aan dat het succes niet gelegen is in het filmaanbod. Natuurlijk zijn er altijd uitschieters, maar dat is een jaarlijks fenomeen. Wat wel heeft bijgedragen aan het succes, zijn technologische vernieuwingen en meer beleving. En dat klopt, ga maar eens binnen kijken. De modernste horecavoorzieningen zijn aanwezig, men brengt je bestelling tot aan je bioscoopstoel en in de zalen zitten de nieuwste technologische snufjes. Zo zijn er nu zelfs 4D-zalen waar je niet alleen kunt rekenen op beeld en geluid maar ook op bewegende stoelen, bij de scène passende geuren en zelfs water als het regent in de film.
Misschien is het goed wanneer de organisatoren van vakbeurzen ook eens naar zo’n bioscoop zouden gaan. Om naar de film te kijken maar ook om te leren van de innovaties. Want ze hebben een forse uitdaging. Hoe kunnen zij van een gedoemd medium als de vakbeurs weer een groeiend succesverhaal maken? Welke extra beleving kunnen ze toevoegen? Wat kunnen ze moderniseren? Volgens mij genoeg. Loop in gedachte even met me mee een willekeurige vakbeurs op, dan geef ik u wat wilde ideeën waardoor de beursbeleving heel anders wordt.
Allereerst mogen we als bezoeker op zoek naar een parkeerplaats. Raar, via de voorregistratie hebben we immers aangegeven dat we komen, waarom is er dan geen parkeerplaats voor ons gereserveerd? Waarom is er geen valet-parking service beschikbaar zodat we niet zelf hoeven te zoeken? Maar goed, eenmaal geparkeerd lopen we naar de beurshallen. Bij de balie krijgen we een barcodekaart en de onvermijdelijke lanyard, u weet wel zo’n halsband met een insteekhoes. Waarom krijgen we geen app op de telefoon waardoor we een ideale route kunnen volgen en bij elke stand die bij onze interesse past een signaal krijgen? Andere optie: leg een gepersonaliseerde routekaart klaar met alle voor ons interessante stands.
Op de beursvloer worden we opgewacht door een horde opgewonden verkopers. Die hebben voorafgaand aan de beurs immers een training gehad en trappen elke dag af met een enthousiaste kick-off. Ze bestoken ons dan ook met ‘zorgvuldig’ uitgekiende openingszinnen in de trant van ‘wilt u ook geld besparen met een beter proces?’ Waarom kunnen we niet via een kleur van de badge aangeven of we wel of niet willen worden aangesproken, een soort ja/nee sticker? Of geef de verkoper ook een app die begint te trillen zodra een interessante prospect de stand nadert. Misschien een heel wild idee: een tinder-achtige app waarmee je als bezoeker aan kunt geven welke stands jouw interesse hebben en welke je gaat bezoeken, weten die mensen ook dat je eraan komt (en kunnen ze een betere openingszin bedenken).
Als we iets willen eten of drinken worden we geconfronteerd met de catering van de beursorganisatie. Men probeert daar uiteraard amechtig de trends te volgen met baristas, smoothies en hippe broodjes. Maar waarom geeft men niet de echte professionals zoals Subway, Starbucks, McDonalds en al die hippe horecaconcepten de kans om zich op de beurs te presenteren? En dat hoeft wat mij betreft niet beperkt te blijven tot de horeca. Zorg dat op elke beurs een barbier klaar staat om bezoekers een scheer- en/of knipbeurt te geven. Zet een ploeg in die – gesponsord door een exposant of tegen betaling – je auto wast vanbinnen en van buiten. Allemaal zaken die een obligaat bezoek aan de vakbeurs een beleving maken, een mix van business en pleasure.
Misschien zijn mijn fantasieën wat aan de wilde kant, hoewel ze redelijk eenvoudig te realiseren zijn. De bioscoopbranche heeft van het suffe bioscoopbezoek een beleving gemaakt, welke beursorganisator doet hen dat na? Ik laat me graag verrassen.
Bekijk al het nieuws