Intelligente voedselproducten vragen om intelligente productiemachines

Michael Kaiser , Lindor

Het veranderende bewustzijn van de mens omtrent voedselkwaliteit en duurzaamheid biedt innovatieve spelers als Lindor veel kansen. Het gaat niet alleen meer om hóe men eet, maar vooral om wát men eet. Voedsel op maat wint het steeds vaker van massaproductie, voedselverspilling is taboe en de vraag naar eiwit- en vezelrijke voedingsproducten neemt toe.

Er is een trend gaande waar bedrijven zich richten op intelligente voedselproducten en op kleine schaal samengesteld voedsel produceren, zoals granola, ontbijtgranen en kruiden. En juist dáár liggen kansen voor de procesindustrie die we met beide handen moeten aangrijpen! Want hoe intelligenter de gevraagde voedselproducten zijn, hoe intelligenter de productiemachines moeten zijn. Deze trend zien we ook terug in de chemische industrie, waar thermische combinaties met meerdere functies momenteel erg populair zijn. Vroeger maakte men gebruik van meerdere machines in een productielijn. Tegenwoordig wil men alles zoveel mogelijk in één unieke machine hebben, iets waar technologisch hoogwaardige bedrijven als Lindor oplossingen voor bieden.

Ook wij krijgen vaker de vraag of we tijdens het mengproces de inhoud kunnen drogen, een vloeistof op het product kunnen sproeien of zelfs kunnen karamelliseren. Wie had ooit kunnen vermoeden dat onze menger zich zou uitkristalliseren tot een veelzijdige procesmachine? Dat de Lindor gentle touch technologie in combinatie met multifunctionaliteit het verschil zou maken? Nu hebben we als bedrijf wereldwijd ook een zeer goede reputatie. We onderhouden onze klantrelaties op een goede manier en zijn met onze innovatieve mengers een belangrijke speler in de high tech markt geworden. Ik denk dan ook dat technologisch hoogwaardige bedrijven goed uit de coronacrisis zullen komen.

Wil je overleven én een succesvolle speler in een nichemarkt zijn, moet je jezelf de vraag stellen: wat heb ik nodig om intelligente producten te ontwikkelen? Bedrijven die het voor de crisis al moeilijk hadden, zullen het waarschijnlijk niet overleven. Maar het tij zal keren: bedrijven die vorig jaar omzet hebben misgelopen, zullen dat halverwege 2021 weer hebben ingehaald. Want ook tijdens een marktontwrichtende crisis zal de vraag naar voedsel, en dus ook voedselverwerkende machines, onveranderd blijven.

Bekijk al het nieuws

Onze partners

Alle partners