Nestinox B.V.
,Op 15, 16 en 17 maart mogen we stemmen voor de Tweede Kamer. Dagelijks komen de kopstukken van de partijen langs op radio, TV en sociale media. Daarop gaat het – wat mij betreft te veel – over dat virus waarvan ik de naam niet meer kan horen en hier dus ook niet noem. Over de periode daarna horen we maar mondjesmaat van de politieke kopstukken. Nu ligt dat niet a priori aan de politici, de gestelde vragen, maar ook wij als publiek zijn er te veel mee bezig.
Weinig wordt nagedacht over de wereld ná het virus. Hoogstens heeft men er te idealistische beelden bij, zoals politici die denken dat we niet opnieuw het vliegtuig in zullen stappen of dat we voortaan graag thuis blijven werken en alleen nog maar via de digitale weg met elkaar blijven vergaderen. Ik voorspel ze nu vast een botsing met de harde realiteit: de mens en zijn behoeftes zijn niet veranderd door het virus, zeker niet zijn behoefte aan sociaal contact en het verkennen van andere wereld(del)en.
Aan u als professional in onze industrie de vraag: bent u al bezig met de wereld na het virus? Hoe gaat u de draad weer oppakken in de nieuwe oude situatie? Wat zeker is – blijkt uit de doorberekeningen van de diverse programma’s – is dat de rekening door de politiek grotendeels wordt neergelegd bij het bedrijfsleven. Hogere lasten en een verhoging van het minimumloon zijn zeer waarschijnlijk. Dat betekent dat zowel u als uw klanten druk gaan voelen op het gebied van het reduceren van (loon)kosten. Kansen voor innovatieve oplossingen dus, die de factor arbeid verminderen in een productieproces, zowel op uw eigen werkvloer als die in de procesindustrie. Maar ook in een omgeving waarin klanten kijken naar mogelijkheden om productie te verplaatsen naar goedkopere landen in de EU. Het vestigingsklimaat wordt er natuurlijk niet beter op wanneer arbeidskosten en lastendruk voor het bedrijfsleven toenemen. Kortom, voldoende kansen en bedreigingen waar u nu al bij moet stilstaan. Mijn advies: zet het op de agenda van de volgende scrum, salesmeeting of directievergadering.
Ook is er de vraag hoe u jullie oplossingen gaat delen met jullie klanten. Netwerkevenementen en vakbeurzen zijn momenteel noodgedwongen vervangen door webinars en virtuele sessies. Hoewel nuttig in deze tijden, waarin sociaal contact tot een minimum wordt beperkt, is het slechts een surrogaat. Ik vergelijk het maar met de surrogaatkoffie die mijn grootouders dronken tijdens de Tweede Wereldoorlog: die hebben ze nooit meer gedronken. Ik voorspel daarom een sterke daling van webinars en virtuele sessies. We gaan het als Machevo dus weer druk krijgen met allerhande evenementen en vakbeurzen waarop we samen kunnen gaan werken aan een nieuwe toekomst. En dat is maar goed ook: we smachten naar een wereld waarin we weer mens onder de mensen kunnen zijn in plaats van letterlijk en figuurlijk mens achter de schermen.
Bekijk al het nieuws